Fra Trollhättan til Göteborg er der en dagsrejse i medstrøm ca. 1,5 knob og 6 sluser, med 6-9 meter ned hver gang. Derud over en del broer, som skal åbne for bådene.
Vi kom frem til Göteborg i fin stil og gik ind i marina Lilla Bommen Hamn lige efter den sidste bro. Gaia blev placeret med stævnen mod nord, på grund af varsel om frisk vin op til 12 m/sek. søndag.
Sidste middag i Sverige blev afholdt på Lille Korea. Mariann og Peter fortsatte søndag morgen med Stena Line. Med vinden fra nord lagde Gaia fra i Göteborg klokken 08:15 og var fortøjeret kl 11:30 i Korsør mandag.
Vi rebede et reb i storsejlet ved de sidste skær udenfor Sverige og holdt god fart med en styrbord halse forbi Læsø, Anholt vindmøllerne og Grenå. Kl 2:30 lidt nord for Jessens Grund i meget beskeden vind og beskeden fart vækkede Lilian resten af besætningen for at bomme, da hun havde en vejrudsigt med oplysning om mere vind længere fra land og den helt praktiske udfordring, at vi nærmede os land.
Vi bommede Gaia og fortsatte til området mellem Sjællands Odde og Sejrø. Idet vi krydsede dybvandsruten blev vi kaldt op af et skib der ville høre vores planer. ”Good morning Maam. …OK, you’ll cross my bow.” Lidt før Røsnæs lagde vinden sig og vi holdt motoren resten af turen.
Vänersborg og derefter Trollhättan er en oplevelse for sig. De historiske sluser er bevaret eller ligger hen med deres egen fortælling, mens vi og mindre coastere kommer gennem de mere moderne og meget større sluser på vores færd.
Coasterne er fortøjret i den ene side og holder sig fri af sluse væggen ved hjælp af deres trustere, der blæser kraftig vandstråle gennem skroget sidelæns.
Der er en betydelig produktion af elektricitet ved kraftværkerne hvorigennem vandet fra floder og søer føres i turbiner, som kører konstant døgnet rundt og trækker store generatorer.
Den tredje vej for vandet er en fisketrappe integreret i den gamle oprindelige del af sluseanlægget. Så der er en vej for os alle gennem Trollhättan.
Ud i søen Vättern i frisk vind fra sydvest var det pludeslig oplagt at støve sejlene af igen. Der er ikke meget udbytte af sejl i kanalerne, men her, hvor der pludselig ser en Faurby 360 med meget flotte nye sejl, så kom sejleren op i os begge to og de hvide sejl sat.
Frisk tur over søen og ind i den smalle rende til Kanalholmen i byen Karlsborg.
Vi lå nogle dage (uge 32) i havnen Karlsborg med flotte spadserture i området bla. for at se borgen, der er ca. 200 år gammel og opført i skræk for russisk invasion på østkysten, så her er forberedt som alternativ centrum for landets ledelse. I dag museum blandet med kaserne for militæret og kolonihaver på voldene. Flot oplevelse.
Jonathan og Laeth kom på besøg et par dage, og vi sejlede fra Kanalholmen i Karlsborg gennem en lille sø til Forsvik. Det gav fire mand på den meget gamle og ret rå Forsvig sluse, som er sprængt i klippen for langt over 200 år siden. Fortsætter gennem Nässjön, Spetsnäskanalen ind i Viken sø og et stykke op til endnu flere af de første kanalafgrænsnnger, hvor man havde bygget mure i søen for at kunne trække pramme m.m.
Tilbage til Karlsborg, hvor de to unge mænd afmønstrede, vi vaskede sengetøj og tog imod Mariann og Peter.
I ugens løb blev vi ret meget stamgæster hos Von Boij, som vi anbefaler.
Gennem 19 sluser blev vi sænket og kom til søen Väneren, hvor Mariann og Lilian havde besluttet, at vi skulle ligge for anker i ferskvands skærgården.
Vi fandt en lille vig (egentlig et sund) mellem Håholmen og Lill-Eken. Damerne fik lov at bade, og vi tog alle fire en tur i dinghy Luna til Läckö Slott for at få en is.
Der er helleristninger fra ca. vikingetiden og slottet er under restaurering.
Familiebesøg i Sverige. Fem timer fra København.
Familiedag i Karlsborg vest for Vättern. i det mest historiske område af kanalsystemet.
Slusen øverst oppe i meget original design sprængt ud i klippen og den mest udfordrende at komme igennem.
Man forsøger at undgå ridsser og skrammer i siden (fribordet) af båden mens man bliver løftet de sidste 3,5 meter op i slusen Forsvik.
Minimum hver halve meter, som båden stiger, skal fortøjningerne strammes op.
Her er det rart at være mere end to mand, da der altid er minimum en mand i land for at sætte fortøjninger på og så er det toppen at have en til at trække tovet ind og en til at holde båden fri af klippperne.
Den gamle bro er et klenodie, mens den aktuelle vejbro er i umiddelbar forlængelse af slusen.
Pause i Dammsjöen 92 meter over havet.
De gamle sider af kanalen er retableret de fleste steder, men enkelte kan man se i den forvitrede originale udgave.
92 meter over havet det ælste og mest rå smukke historiske del af kanalsystemet.
Cykkelskur til elektrisk cykel
Museum med gamle sluseporte
To kæmpe fugle. Traner på den grønne mark.
To kæmpe fugle. Traner på den grønne mark.
Söderköping
Gaia er klar til at gå ind i Götakanalen
Klik her for at tilføje tekst.
Vi ankom til Oxeløsund søndag for at have en mandag med by og god forbindelse på telefon og net. Det passer til en kontordag for Carsten og indkøb for Lilian, der også kikkede efter en frisør.
Vores gode ven DMI begunstigede os med at arrangere regn og blæst fra kl 22 til kl 18 og det lykkedes. Vi ligger i havnen Femøre på øen af samme navn lige syd for byen Oxeløsund. Carsten fik en halv arbejdsdag mere og Lilian er meget længere med Ken Follett. Han er en god ven til lange dage typisk mellem 800 og 1000 sider.
Det blæser en del fra vest, så vi er glade for at have placeret Gaia med stævnen mod nordvest. Tænker at de gerne vil servere et stykke lam på havnens lille restaurant i aften.
Efter en nat for anker viser kortplotteren, at vi er flytet lidt i løbet af natten, da vinden vendte fra syd til nord.
Vi har lagt i denne bugt tidligere kan man se på den øverste aftegning af bådens bevægelser mens, den ligger for anker.
Der lige foran er indsejling til bugten.
Efter en masse dage i skærgården med ro og ganske få mennesker, næsten ingen butikker, så tager vi nogle dage nu en en rigtig by.
Vi sejler til Oxeløsund, hvor vi vil ligge i den tidligere fiskehavn lige op af naturreservatet. Nu er der to små fiskekuttere tilbage tænker ikke de anvendes. og ca 300 lystbåde.
Algesuppe et tykt lag af alger øverst i vandet. Vi er i den sydlige del af den Stockholmske skærgård. Her er store områder med et tykt lag alger i vandet.
De sidste 10 dage med højtryk og meget varmt vejr har givet god grøde i vandet.
Også ved Ålandsøerne var der steder med mange alger. Det er en tydelig oplevelse i anker-bugtene, at steder med flere åbninger er mere rene, det kræver noget gennemstrømning.
Rart med en motor.
Entreprenør - pram, der stilles ved en ø, når de bygger et nyt hus. Så er er en platform med det nødvendige og med funktion som bådebro til arbejdernes motorbåd og levering af materialer.
Alternativ parkering på Bjørnø.
Lilian sparer på vandet.
Der er mange forskellige oplevelser af ferie.
En bugt kaldet Paradiset blev lodt for fyldt, til aften talte vi over 100 både i bugten. Nogle fortøjret til klipper på breden og med anker bagud og andre, som os blot med anker.
Utø
En morgen med en flok unge svaler på besøg i en bugt ved Utø, hvor vi ligger for anker.
Bjørnø
Vi tilstræber at ankre i bugte beskyttet mod vind og sø hele vejen rundt.
Vasketøj. På øen med restaurant Glada Laxen var der også vaskemaskine til fri afbenyttelse, så det blev dagen med tørrestativ i riggen.
Langt ude i ørige ligger en redningsstation SAR Den fedeste båd og en masse radar samt et stort hvidt hus alt sammen bag højt hegn. Vi ligger ved en bro lige ved siden af i 20 grader og skygge for aftenskolen. Det er til at klare. Her er en kiosk som sælger røget fisk is og diverse.
På nordsiden af hovedøen i Ålandsøerne finder vi havnen Hamnsundet. Hyggeligt sted med en cafe med romrosin is. Og en dieseltank der virker så tanken blev fyldt.
Vi sejler tilbage til Sverige efter en uge på Ålandsøerne.
Der er ganske kort afstand, vi stod op kl 6 finsk tidszone i havnen Käringsund og kl 1130 svensk tid var vi fortøjet med hækanker ved Arholma. (se majstangen)
Vi havde endda måttet krydse på læns. Direkte medvind giver ingen fart, så skal der meget god vilje til at flytte 7 ton gennem vandet. En vinkel på 30 grader til den faktiske vind giver helt andre bevægelser.
Der er forskel på minimum 3 til 5 i hastighed, men turen bliver også længere, når man krydser.
Specielt lille sted hvordan så lille en ø kan have en købmand, men der var pensionat, vandrehjem, teltplads og en del sommerhuse. Og Majstang.
I Lilians APP og andre inspirationsmedier fremgår det at man her på Arholma er udstyret med et systembolag. Men det var blot en udlevering efter bestilling. Hyller med lukkede ensfarvede brune papirsposer.
Så ingen gin, blot gulerødder og mælk.
Herunder en bar i træskibshavnen Mariehamn.
Sømandskirken i Marehamn på østsiden i træskibshavnen.
Velankommet til Maiehamn og placeret bag Pommeren. Fregat, der ligger i permanent dok som museum ligesom fregatten Jylland i Ebeltoft.
Mariehamn er hovedbyen på Ålandsøerne. Vi har booket en plads for en nat og erfarer at vi kan flytte til en ledig plads næste nat og næsten halvere prisen. Vi går en meget lang tur rundt i byen som er velindrettet med et væld af gang og cykelstier. Kommer til den gamle træskibshavn hvor vi finder en cafe/vinbar. Godt med et læskende hvil i varmen. Får købt ind på vej tilbage til båden.
Dieseltanken i Mariehamn virker ikke så leder efter alternativ. Det finder vi i Degerby, dog kræver det en dunk og Carsten går tre gange.
Det passer ret godt med at der kommer vind ca som vi kommer fri af skærgården og ud på havet, og jeg ved helt positivt, at der ikke kan være tåge i blæsevejr.
Den første halvdel af turen over havet til Ålandsøerne foregår med intensiv udkig til tider en på hver side af båden, der i frisk vind sejlede 7 knob gennem tågen.
Det føles ret vildt når man møder en anden sejlbåd modgående og viger med kort varsel.
Vi ligger den 14. til 15. juli i en total lukket bugt på øen Högmarsö og starter tidlig morgen i diset vejr, der bliver tættere. Sigtbarhed mindre end en mil. Vindstille så vi går for motor og holder god udkig her i skærgården. (Vi ser intet landskab på grund af tågen).
Mens vi lå ved Högmarsö fik vi besøg af et par fra den anden båd for anker samme sted. De kom netop nordfra og havde haft nogle kolde uger vejrmæssigt.
Når man sejler nord om øen Bärö lige syd for øen Enklinge, så står der et blåt reklameskilt i vandkanten (vejkanten) med budskabet: Glada Laxen Restaurant.
Se højre kant af billedet.
Den glade Laks er en super restaurant. Det eneste, der findes på hele øen og over et tårn, som tidligere har været anvendt til farvandsovervågning,
Skulle du komme forbi, så vær opmærksom på at en pandekage til dessert, den har intet med en pandekage at gøre. Af høflighed klemte vi det grusomme kartoffelkageagtige smagsløse element ned og takkede for i aften. Der er lige en enkelt ting jeg gerne skulle undervise det ellers pragtfulde findske køkken i.
På søkortet er den lille bugt ind til den glade laks mindre end 3 meter dyb. Vi konstaterede, at der er mere end 5 meter dybt. Med et par broer at lægge til ved.
Flotte gode faciliteter etableret med fuld EUstøtte lige som, vi så det i Skotland sidste år.
Der er en verden syd for Waxholm og en anden nord for øen.I Danmark har alle voksne mænd en trædescykkel, som de hærger rundt på til fare for øvrige trafikanter, i Sverige hærger de rundt i små motorbåde.Ret vedholdende i området Stockholm fra Sødertalje til Waxholm.Vi blev budt velkommen ved en lille bro på en ø tre mil nord for Waxholm , og her er stort set ingen larm eller hækbølger. Praktfuldt.
Den lokale venlige mand,der tog imod en forfortøjning fra Lilian, fortalte begejstret, at der er strøm på broen, (det bruger vi nu ikke) og lidt op ad stien op i skoven er der toilet, lidt længere kommer badstuen, og bagved den er der dush med varmt vand.Svenskerne har virkelig forstået at indrette små fælles udgaver af paradis.Den venlige mand bemærkede også, at der er en kasse, hvor man kan lægge en hilsen for benyttelse.Nu bliver livet svært. Vi har netop forladt havnen Navigationsskabet hvor vi betalte 900 pr nat. Hvad betaler du så her?
Ved besigtigelse en badebro, et vildmarksbad, en badstuen, en bruger og to skuret med et brædt og dybt hul i jorden.
Afhængig af vind og sådan, så er interessen nu rettet mod Ålandsøerne med nogle ophold på eller ved øer i skærgården på vej dertil.
Ligger fredag lørdag til midt på dagen søndag 11. til 13. juli i havnen Stockholm. Wasahavn er overfyldt, så vi prøver noget nyt. Vi fik plads i Navishamn, som også er lidt mere rolig at ligge i. Der er en voldsom trafik i havneområdet Stockholm, så det er rart at komme lidt på afstand af de værste havnerundfarter m.m.
Pragtfuldt område her på Djurgården. Der er linje 7 skinnebus ind til byen, så afstanden er ikke udfordrende ca. en kilometer længere end fra Wasahamn.
På den modsatte side af havnen ligger et krystogtskib med stævnen ind i havnen. efter et besøg på 20 timer står det ud igen lægger fra kl 17:00 (passende tidspunkt for at sikre at 3.700 passagerer spiser til aften ombord). 330 meter langt og 40 meter bredt. Fantastisk at se den vende rundt om sin egen akse for at gå ud, men også overvældende, at den når næsten over til os, der ligger i den anden side af havnen.
Der er ferskvand på den side af Stockholm og slusen er afgrænsning ud til saltsøen, men før vi kom så langt lå vi en lille time og kredsede rundt ventende på åbning af en bro Liljeholms-bron, der er 13 meter høj og derfor må åbne for passage.
I den tid fiskede skruen på Gaia et eller andet, der hindrede skrue i at virke. Så vi lå pludselig og flød uden styring, men satte et lille forsejl for at få lidt fart.
Folkene på en fin lille motorbåd havde observeret vores uheld og kom med tilbud om at buksere os lidt væk. Tak for at blive trukket over til Cementa-kajen.
Senere efter fotoseancer under vandet kunne vi konstaterer at der sidder et net eller sådan om skruen.
Så vi tage dinky Luna over til nærmeste bådklub og får snakket med de lokale. En del snak frem og tilbage og enden bliver endnu en hjælpende hånd med to voksne mænd i en motorbåd, der bliver tøjret på siden af Gaia og bugserer os over til kajen ved en lukket fabrik.Ddagen efter får vi fat i en dykker der kommer og fjerner en solid blå plastpose , som var viklet ind i skruen.
Gudhjem - Sandhamn - Färjestadan - Borgholm - Blankaholm - Arkösund - (og så fandt Lilian endeligt sin ankerplads ved Ringsøen, den slutter hele vejen rundt og er meget beskyttende) Ringsön - Oaxen v. Skansvillorna - I Södertalje lå vi og ventede en time på slusning og derefter sejlads gennem søen Mäleren - og til Stockholm.
Blankahom ligger langt inde i et fjordlandskab i skærgården meget beskyttet og hyggeligt lille samfund. Koncert om aftenen. Betagende lille hotel kort oppe i landet.
Søndag den 6. Juli.
Radioen har transmiteret fra en kapsejllads Gotland Rundt. Det var hidsigt på grund af voldsom blæst.
Vejrudsigterne er vedholdende med vindstyrker, som reducerer fornøjelserne. Vi var på Gotland i 2018 og udsætter dette næste besøg indtil videre.
Så vi holder os til skærgårdssejlads.
Det vil sige nordgående med retning mod Stokholm.
En regnvejrsdag i Blankahom, som er absolut den mindste lille plet langt inde i bunden af en bugt i skærgården.
Flot sejllads for motor mod vestenvinden herind. Vi måtte ydmyge os og dølges med en svensker, der sejlede for sejl hele vejen herind. Det var superflot klaret, mens vi to dovne danskere gik for motor i vores egen skærgårdskrydser.
Foto fra broen i regnvejr.
Medvind fra Borgholm og nordpå mod skærgården, før vinden går i vest og vi drejer ind mod Blankaholm, hvor Lilian vil høre koncert lørdag aften. Harmonika og sådan :-)
På toppen af bjerget i Gudhjem ligger en lille sø.
Gaia alene en eftermiddag i gæstebassinet Gudhjem.
God udsigt fra Borgholm, vi skal videre den vej.
Borgen på Borgholm er en flot oplevelse at gå rundt i. Også arrangement for børn i et af områderne. Flot sat op.
Fra Bornholm er det et valg om en tur direkte til Visby på Gotland (ca 30 timer) øst om den lange ø Öland eller tre dage vestom med natophold i havn. Der er meget trafikeret i sundet mellem Kalmar (tidligere dansk protektorat) og Öland.
På den anden side, så er det hyggeligt, mageligt og med konstant internetforbindelse, så jeg ikke behøver at aflyse møder på tirsdag. Så vi går vestom Öland og videre til Visby for at generobre den pragtfundle by.
Man spadserer langs den gamle bymur hele vejen rundt. Det er utroligt godt bevaret.
i Gudhjem er havnen lidt udfordret for vind fra nordøst. Det bliver meget uroligt med bølger ind i havnen. I inderhavnen.
Så havnemesteren kom søndag aften og lukkede porten. Det er en hel museumsoplevelse i sig selv. Her er fotos hvor havnemesteren (med meget sindigt hydraulik frem for det gamle håndsving) skupper en prt ud fra molens yderside og ind i indermolden på den anden sinde af indsejlingen.
Så fik vi en godt beskyttet nat i Gudhjem før afgang mandag morgen.
De der reb, der er fæstnet i bunde af havnen for at give en agterfortøjning, de kan gå itu over tid, så vi havde oplevelsn af en dykker, som var nede og skifte fortøjninger ud.
Vi er seks nationaliteter i havnen torsdag og i løbet af fredag nærmest alene.
Noget anderledes lørdag, hvor der kom seks nye både.
Blandt ander Skinfaxe en Luffe 43, som blev lidt udfordret af systemet med en kæde i vandet. Luffen fiskede med sin køl naboens kæde.
Systemet virker sådan, at der bunden midt i bassinnet er sat en tyk rustfri kæde fast, den anden ende af kæden sidder fat i molen, som vi lægger stævnen op mod. Så fortøjrer man stævnen ved molen og får fat i kæden og løfter - trækker den hele vejen bagud og får derved skabt en situation, hvor man trækker bagenden af båden væk fra molen med en kæde, der sidder fast i bunden af havnen.
Det er bare lidt svært efterhånden som bådene er storebåde for vores 42 for og Luffen med 43 fod ender det med en situation, hvor bagenden af båden er næste lodret over det sted, hvor kæden er gjort fast i bunden, så vi må begge to lige som fortøjre kæden længere fremme på båden, for at kunne holde os fri af molen.
Start fra Korsør den 25. juni kl 14:45 og fortøjret i Gudhjem klokken 16:15 den 26. Lige over 150 mil og desværre en del tid for moter i mangel på vind.
Gudhjem er en flot og meget social befolket by, så vi klarer nok at ligge nogle dage og vente på bedre vejr. Den primære vind frem til mandag morgen er over 10 m/sek. og det er mere end vi går ud i.
Der er pragtfulde vandreture ved Gudhjem. Det skulle være noget af det højest beliggende på øen med byen, der krvler op ad bakken - klippen - bjerget og pragtfuld egeskov øverst.
Oluf Høst.
Gudhjem til Salene og retur.
SÅ STARTER VI PÅ 2025 Læses på kinesisk bladrer opad.
Anbefaler søsikkerhed kursus hos FTLF
Thyborøn til Fur fredag eftermiddag den 30. og videre til Løgstør lørdag formiddag i høj sol og varme.
Den 31. August 2024
Ankomst torsdag den 29. kl 0430 fortøjet i Thyborøn havn.
Det tog 70 timer at sejle turen. De første par døgn en kurs mellem 80 og 90 mens vi havde høj gammel sø fra syd og kraftig vind fra syd. Det blev en del anstrengende timer med så meget højde til vinden som mulig, men vores egen fart gns. 8 knob skaber også mere vinkel til vinden, så det var langt fra en halvvind som forventet.
Vi passerede mange boreplatforme og havde oplevelsen af at blive vejledt over VHF hvis vores afstand til de enkelte installationer ikke var stor nok. You have to go 10 degrees port the next 5 miles and then turn back to your course.
Planen med at holde en kurs mod Skagen holdt ikke, det blev mere ala sådan lidt nord for Lindesnes. Passerede endnu en boreplatform midt nat torsdag og derefter drejede vinden om i vest, så vi kom til en dejlig halvbind 120 direkte mod Thyborøn. Torsdag formiddag nogle timer for motor med næsten vindstille og så der fart på vind og båd igen.
60 mil før Thyborøn kom vi ind i en stime fisk. Det var helt tydeligt, da området var fyldt med delfiner.
Vi sejlede i over en time med mængder af delfiner for boven og langt ud i horisonten. Nogle af dyrene hopper op af vandet og lander ned igen med størst mulig plask og gerne et slag med halen, sådan at de skrammer fiskene i stimen ud til alle sider, hvor de andre delfiner derved får let ved at fange deres bytte.
Beregninger før afgang fra Skotland var en tidligst og usandsynlig ankomst til Thyborøn kl 0600 fredag morgen, men det blev 0400 i stedet, så vagtplanen blev annulleret, alle måtte deltage i at styre gennem mørket i kanalen fra Nordsøen og ind i havn.
En meget bekvem langskibs plads med stævnen mod vest tog imod os. 150 kr for en nat. Reklamerede med en uge for 400 og gode dejlige faciliteter.
De næste dage 27. til 30. august sejler vi i tre mands besætning fra Inverness til Thyborøn og derefter videre til Løgstør.
Vagtplanen fra kl 12 er C L P med 4 timer, sådan at C har udkik og ansvar for at styre i fire timer mens L slapper af i cockpittet, laver mad m.m. og P har fri og sover. Fra kl 16 er det P, der har udkik, C slapper og L sover etc.
Skift kl 16 og igen kl 20 kl 24 kl 04 og 08 de næste døgn.
Det er afgørende vigtigt at skiftene følges og respekteres, ellers står man pludselig med en hel besætning, der er trætte og handlingslammet.
Her er massivt provianteret, fyldt diseltank, fyldt vandtank og batterier helt opladede.
INVERNESS
Den 26. August 2024
Vi kører for motor ud af kanalen og 2 mil om til Marina ved udløbet af River Ness.
I morgen kl 0700 er en kuling passeret mod øst, og så lægger vi fra land og fra Skotland med mål mod Thyborøn.
Ser ud som fin vind de første 70 mil ud af fjorden, derefter ca 200 mil kurs 90 i søndenvind og så ca 100 mil kurs 120 i vestenvind.
Vi starter med et par timer for motor til vi er forbi det smalle stræde med 3 knob medstrøm og delfiner, der springer når de furragere blandt alle fiskene i tidevandet ca 3 knob.
Den 26. August 2024 kl 1400
Den andensidste sluse åbner efter vi er sænket 2,5 meter ned. Pokkers, der er en bro og næste tog kommer 1415.
Udsigten fra mit kontor i Inverness.
INVERNESS
Sidste bro ud fra Inverness
en rest af ælste borg i Inverness
i kælderen på Skotlands Bedste Bar
Bemærk vandhanerne
Fantastisk kuliniarisk oplevelse i Inverness.
På de her øer er maden ikke overvældende, men dette meget lille sted præsterer de fineste italienske retter.
Mariann og Peter i antivariatet Inverness
I pauserne mellem slussningerne er her en pragtfuld bane for boldspil.
Udsigten fra mit kontori Inverness
Den 22. august 2024
Gennem Lock Ness for storsejl. Ret god vind på langs af søen. Det gik med god fart og for uroligt til at holde pause, så vi nød udsigten og fotogaferede som et maskingevær.
Lilian sejler LockNess.
Udsigt fra kontoret.
Ruinen efter Urquhart Castle ca. midtvejs i LockNess
Gaia i Lock Ness
Peter sejler LockNess
Udekøkken i cockpittet
Et par kæntrede kajakker og roere bled hentet fra LockNess i hård vind.
De sidder i redningsbåde pakket ind i røde varmeomslag.
Den 18. august 2024
Særkende og største oplevelse ved restaurant i Corpach.
Oban den 15. august 2024
Hotel i fort Augustus
Kirkegaard uden for Fort Augustus
Høsttid ved Fort Augustus. Det er jo ikke hvert århundrede.
Fort Augustus flodens udløb i Lock Ness.
(vi sejler i kanalen)
Ved hotellet i Fort Augustus
Den lokale natursti forudsætter at man kravler over diget ind på kirkegården. Der er trin i stendiget, som Peter er på vej over.
Den 12. august 2024
Lille havn Kerre lidt nord for Oban.
Hyggelig restaurant og god udsigt over bakkerne i flere lag hen over horisonten.
Mange både for bøje som fastliggere.
Den 17. august 2024
Fortet ved Linke.
Det ser beboet ud, men ligger på en lille ø, der kun adgang med jolle.
Så kommer de otte sluser ved Fort William. det er en solid start på vejen op til kanalerne.
Den 19. august 2024
Harry Potter toget ved Fort William lige før de otte sluser.
Kanalsejllads
Den 10. August 2024
Fjorden Loch Sunart er en klippesprække og er ca. 25 km2 stor i overflade.
Den er 50 meter dyb gennemsnitligt.
Forskel på høj og lavvande er ca. 2,5 meter.
Når tidevandet skifter, er der en strøm på ca. 0,4 knob der hvor en almindelig brede er på en kilometer.
Et par steder er breden reduceret til ca 20 procent og dybden tilsvarende reduceret.
I de timer, hver ca. 6,5 time (det afhænger jo af månen og solen) hvor strømmen er kraftigst ca. 4 timer ad gangen, der de smalle steder udfordret med en strøm på 3 til 4 knob.
Så man planlægger sin sejllads for at få medstrøm.
Her i Salen en lille bugt - pragtfuldt sted midtvejs i Loch Sunart - ligger vi ved en lille ponton med adgang til land og fri elforbrug, mens vi tørrer tøj efter gåtur i regnvejr.
Vi er her for at markere vores kongedømme, som måtte afleveres til nogle skotter for ca 800 år siden.
Snakkede med en nordmand i går, og han undlod høfligt at præcisere de pågældende vikingers nationalitet.
Det var den gang man havde slaver typisk hentet på de britiske øer. Nu må jeg selv koge vand til kaffen.
Svaret på gåden at der flyttes 625 milliarder litter vand ud af fjorden ca to gange i døgnet. Og retur igen.
Det er bestemt ikke optimalt sundt med fiskehavbrug, som der er en del af her i området, de får da i altfald skyllet ret kraftigt ud nogle gange i døgnet.
Den 10. august 2024
Ti mil ad fjorden Loch Sunarth vest for Tobemory ligger en lille vig Salen omkranset af 15 huse. De reklamerer for en bager, der bager og sælger tyske kager. Det må vi smage.
Den 9. august 2024 igen i Tobemory
Her i byen har vi vores egen whisky.
Ude i ingenting ligger den smukkeste kirkegård hegnet pænt ind for at holde årene ude.
Chaufføren her i døren til bussen havde vore liv i sin hænder to gange en time tværs over nordsiden af øen Mull fra øst til vest og retur.
Kun en galing kører her på øen, eller også er man rigtig godt til at bakke, for bussen bakker ikke. Så når to biler mødes, så bakker personbilen tilbage til seneste vigeplads.
Vejene er vanvittig smalle, så jeg hilste af til chaufføren og sagde, at jeg regner mig selv for en rimelig god billist, men det her var fantastisk.
Et kik ud til Atlanderhavet på nordsiden af øen.
Endestationen er en badestand i en vig ud til Atlanderhavet.
I bunden af bugten er der en åbning / slugt, man kan sejle igennem. Jeg var forbi i lavvande (ebbe 2,5 meter) hvor der er en meter dybt og de to pæle grøn og rød som markerer sejlrenden står tørt og godt på klipperne.
Alle klipperne til venstre i billedet ved den røde pæl er under vand ved højvande.
Skotterne mobber os. Det dårlige vejr i Skotland beror på, at der ligger et langvarigt og vedvarende stort lavtryk over Færøerne, og da Færøerne er dansk, så er det vores skyld, at der er dårligt vejr i Skotland.
Den 8. august 2024
Eskusion til et lokalt destilleri på den anden side fjorden.
vi sejlede over til en lille bugt og placerede Gaia for anker mens vi tog dinkien Luna over på den anden side til en lille bro.
I dag var det ikke tidevand og strømforhold vi skulle indrette os efter. Men Carsten havde Teams møde på arbejde kl 14 dansk tid og varslet om intense regnbyger fra klokken 14 skotsk tid.
Vi var tilbage efter 4,5 time i havn igen i Tobemory.
Det gav en flaske til samlingen.
SIDEN ER OPDATERET TILBAGE FRA DEN 25. JULI TIL I DAG 7. AUGUST
Den 5. til 7. august 2024
Det regner i Tobermory.
6 august
En dejlig gåtur på en kyststi med mange små vandfald og spor af gammel bebyggelse. Middag på havnens kro.
5 august
På grund af en udfordrende vejrudsigt vælger vi at sejle sydpå til Tobermory. Det er for motor i en del bølgegang. Ved en pynt ser vi et par store delfiner der springer lodret op af vandet og ned igen. Kort efter også et par små hvaler der bryder overfladen. Vi finder en plads ved en ponton i naturhavnen Tobermory.
Den lille by og naturhavn Tobemory
Den 2. til 4. august 2024
En gåtur i bakke/dal nord for Mallaig. Flot udsigt og vi ser en ørn flyve. Spiser middag på byens bedste pub.
3 august
Vi køber rugbrød og rugmel hos den fantastiske bager ved havnen. Nyder også gode kager med te og kaffe.
Fantastisk bager med det bedste og mest avancerede brød og kager vi længe har set. Han fortate om at have hentet inspiration i København.
Snakkede lidt med bageren om at holde en livsindtægt i en by med ganske få beboere og så præstere så flotte produkter. Det klarer de med begrænset åbningstid om vinteren. (sommer var også med lukket søndag og mandag). Jeg tænker dog at surdejsbrød som udgjorde størstedelen af udbuddet må skulle langtidshæve, så det må kræve en del planlægning at holde fridage.
Køber fileter af tværstribet knurhane til aftensmad.
2 august
Vi tager toget fra Mallaig til Fort William. Det almindelige tog på strækningen. På denne strækning kører også "Harry Potter toget". Berømt for turen over viadukten . Vi håbede at kunne leje en bil til dårligt vejr, men alt er udlejet. Vi tager bussen tilbage til Mallaig.
På havet ser vi ofte den lille fugl Tejst.
I fjorden lidt nord for Fort William ligger en båd, om det er tidevandet eller en grundstødning.
Den 1. august 2024
God vind på turen fra øen Rum til havnen Mallaig på fastlandet. Kort besøg af delfiner på vejen.
Ingen foto af delfiner eller hvaler, det er ikke muligt at fastholde oplevelsen / nå at se hvalen og finde et kamara. Beklager. :-)
Den 31. juli 2024
Ingen vind så vi går for motor fra Tobermory til øen Rum. Der er fine bøjer i dette naturreservat. Vi går en tur langs kysten og rundt om et gammelt slot.
Den 30. juli 2024
Vinden følger strait of Mull så vi har vinden lige i næsen hele vejen. Finder en fin bøje i Tobermory. Indkøb i den lokale coop og den første fish & chips på turen.
Den 29 . juli 2024
Vi går ud fra bassinet ved Crinan for at gå til en bugt på øen Mull, men strøm og vejr gør at vi ender med at sejle til Kerrera marina over for byen Oban og lægge os for en bøje.
Den 28 juli 2024
Vi tager sluserne ned til Crinan og for natten ligger i bassinet før den sidste sluse. På vejen ned følges vi med den danske båd Thalia. Dagen før havde de fået en plastikpose i indtaget til kølevand til motoren så de måtte bakke ud af en sluse for at få styr på det. Endnu en gang måtte Søren i vandet med sit dykkerudstyr. Søren og René med deres to børn og hund gav et glas rom da vi havde lagt til i Crinan.
SIDEN ER OPDATERET TILBAGE TIL DEN 25. JULI OG FREM TIL I DAG DEN 7. AUGUST.
Den 27. juli 2024
Efter at have taget sluserne til det højeste punkt i Crinan kanalen ligger vi ved en bro for natten. Går en tur op på bjerget for at se på gamle markeringer i klippen.
Fotos fra "højderne" med et nogle tusinde år gammelt monogram hugget i klippen.
Skrifttegnene, der helt tydeligt beskriver et bord med kopper til øl.
Eller hvad fantasien nu strækker til.
Foto fra vandet, der strømmer ud over slusens kant, mens vi venter på at porten kan åbnes, vi kan komme ind og blive løftet nogle meter.
Den 26. juli 2024
Vi sejler den korte tur fra Tarbert til Adrishaig. Bliver som de sidste sluset op i det første bassin og ligger der for natten.
Billede hvor vi liggere og venter på adgang til slusen.
Billede med udsigt fra en bakke over kanalen.
Her er koldt. Dejen hæver ikke særligt ved 15 grader, det forlænger hævetiden til det tredobbelte. Billede med ringbageform til gasblus.
Den 25 juli 2024
For at reducere afstanden til Crinan kanalen sejler vi til Tarbert. Her får vi pumpet et par ekstra fendere op for at have nok i kanalerne. Får købt lidt ind til turen. Hvem ved hvor mange købmænd, der er ude i det åbne land.
Crinan kanalen benyttes kun af turister og i begge ender som havn til lokale sejlere.
opdateret herfra den 7. august
Den 25. juli 2024
Nu er vi på vej til Tarbert, hvor der kun er et kort stykke land, som afgør at Kintyre ikke er en ø. For tusind år siden slæbte vikingekongen sit skib hen over det stykke land for at manifestere sin magt over Kintyre som en del af hans skotske kongerige, der bestod af alle de stykker land han kunne komme rundt om i sit skib.
Vi er ved at være ret gode til planlægning af sejlads. 80 % af turen var i medstrøm og da strømmen vendte fandt vi ind under land og fik idvande som en lille bitte medstrøm.
Hyggelig lille by. Måske et par hundrede indbyggere og få butikker, men til gengæld har de næste alt og henviser til hinanden, når man spørger sig for. Her forhandles også Springbank cask strength.
Talbert med en inderhavn, der tilbage i tid har været anvendt til større skibe. Nu er der blot lidt fiskere og en fin lystbådhavn.
Lystbådhavnen - pontonner - ligger lige uden for den "gamle" havn, hvor tidevandet har stor inflydelse.
Se jollen, der har støtteben på siderne.
Den 24. juli 2024
Afgang kl 05:00 for sejlads til Campbeltown. En meget lille havn inderst i den lille bugt. Bugten er omkranset af bjerge, så der er mange og kraftige kastevinde.
Havnemesteren gik på broen og tog pænt imod en springfortøjning, da vi kom ind. Han var ret fin til at lægge rebet over en klampe, sådan at Carsten havde adgang til at holde Gaia inde ved broen med motorkraft.
Whisky har vi ikke haft ombord den sidste måneds tid.
i Campbeltown med det 200 år gamle destilleri. Meget af deres grej er oprindeligt og i alt fald gammelt Kvernen, der knuser tørret spiret byg til mel er fra ca 1930. Virker fortsat upåklageligt. Alt i alt ret historisk oplevelse at se stedet. De kan ikke udvide produktionen, for så er det ikke muligt at fastholde det autenticiteten. Et besøg som turist er meget anbefalelsesværdigt. Vi anbefaler den oprindelige Springbank, helst en cask strength.
Guiden forklarede at alt vand de bruger i brygningen er fra den lokale sø/grundvand. Byggen er en særlig storkernet sort der ikke dyrkes lokalt. Til tørring af den spirede byg bruges tør tørv fra Peterhead og til at tilføje røg bruges våd tørv fra Inverness.
Den 22. til 23. juli 2024
Opildnet af at bunde og gear er besigtiget har vi nu på Lilians foranledning kontrolleret olie i gear og motor samt impeller, der pumper kølevand. Alt ok, det ser faktisk overbevisende fint ud. Godt motoren blev renoveret hos Hals Motorværksted i september.
Sightseeing i Belfast samt vasketøj og rengøring, det tog et par dage sammen med et vældigt blæsevejr.
Den 21. juli 2024
Vi regnede med, at skruen havde fisket noget net og line. Så nu er det bare en stor bold uden fremdrift. Nu mangler jeg bare en til at kravle ned og skære al det lort af. Med telefonen i en plastikdåse filmede vi Gaias gear og kunne ganske rigtig se en masse var viklet om skuen.
I Dartmouth hilste vi på en dansk båds besætning ved en anden ponton. Den samme båd og gode folk lå ganske tæt på os i Bangor, så når nu man møder et ægtepar begge med dykkercertifikat og medbringende hele grejet, så fik Søren fornøjelsen af at hoppe i det 15 grader varme vand med våddragt og iltflaske.
Søren hev en plastsæk af skruen og tilså køl, drev og ror. Alt i orden. TUSIND TAK for hjælpen.
Den 20. juli 2024
Plan A en nat for anker i naturreservatet Strangford med en snæver indsejling og strøm op til 7 knob, så det er enten med strømmen eller ingen adgang, og der kom vi for sent, så vi fortsatte med plan B mod den lille fiskerhavn Portavogie. Lilian ringede og bad om adgang, og fik anvist en plads uden på en gammel blå fiskerbåd eller den røde.
Kort før Poravogie havde vi pludselig ikke længere havde fremdrift på skruen og vinden havde lagt sig, så det virkede ret vildt at gå ind i sådan en lille havn også uden sikkerhed for at kunne løfte båden, hvis noget var galt med skruen eller sådan. Vi kunne jo ikke se hvad, der var galt.
Plan C vi fortsatte og sejlede til havnen Bangor ved Belfast. Lilian ringe til havnemesteren og forklarede vores situation.
Havnemesteren havde ryddet et hammerhovedet på den første bro så det var så nemt som muligt at lægge til, og han tog imod da vi kom ind kl 20:30 lørdag aften. Det blev en lidt lang tur på 15 timer fra Skerris ca. 20 mil nord for Dublin.
Den 19. juli 2024
Tidlig morgen afsted nordpå med god medvind, der tiltog lige rigeligt, mod Malahide for at få endnu en spændende oplevelse lidt op ad en flodudmunding. Indsejlingen er lidt udfordrende og ikke særligt afmærket, så vi opgav på grund af vindstyrken.
Det blev til en hyggelig aften for anker lige nord for landtangen ved sydenden af Skerries Bay. Der var ro for bølgerne og uhindret vind på grund af det lave landskab.
Den 18. juli 2024
Nordpå med en fin vind og ind til havnen Dun Loghaire. Lilian havde sendt en mail og fik anvist en plads i havnen. Effektiv dag med en hyggelig gåtur – 5 kilometer – ind til byens bådmotor reparatør, der solgte os en Yamaha leveret tre timer senere på havnen. Dejlig service.
Den 17. juli 2024
Retur fra Danmark og dejligt at vende tilbage til Gaia og en ordentlig sæk mad fra den lokale ALDI.
Desværre mangledes vores påhængsmotor.
Viklet ind i en plastik sæk ville propellen ikke virke. Vi sejlede til havnen Bangor ved Belfast, hvor vi gik ind i havnen for sejl. Havnemesteren havde ryddet et hamerhoved så det var nemt, at lægge til og han tog imod da vi kom ind kl 21:30 lørdag aften. Det blev en lidt lang tur på 15 timer fra Skerris ca. 20 mil nord for Dublin. Planen var at gå ind i fiskerihavnen Poravogie, men da vi pludselig ikke længere havde motorkraft, så virkede det ret vildt at gå ind i sådan en lille havn også uden sikkerhed for at kunne løfte båden, hvis noget var galt med skruen eller sådan. Vi kunne jo ikke se hvad, der var galt.
Seks døgn incl rejsetid i Danmark for at vise en helt særlig person Jan Rytter respekt sammen med hans pragtfulde familie, som vi har fået lov at kende.
Seks nætter i Arklow kostede desværre en splinter ny påhængsmotor på trods af verdens bedste havnemesters opsyn.
God oplevelse at være i Arklow med meget stor hjælp af lokale og havnemesteren. Mange tak til jer.
Da medlemmerne af vores egen lille familie endte med at være hindret i besøg oversøisk af ret forskellige årsager, så benyttede vi anledningen til besøg hos alle og forventer ikke flere sidespring til Danmark før Løgstør medio september.
Gaia løber ingen steder. Hun står solidt på bunden af floden.
Arklow den 9. juli 2024
Vi er i Arklow en lille Irsk flække. Ligger i floden og gynger behageligt i regn og blæst.
Jeg forestiller mig en lidt fattig privatøkonomi i al almindelighed her i Irlandet.
Til gengæld er fødevarer ret dyre.
De franske butikker var tydeligt billigere end i Danmark, derudover mener jeg faktisk ikke vi har set priser i dansk niveau.
Det bliver helt sikkert bedre i Skotland.
Nok faktisk ikke helt løgn, for vi har jo kun set det forholdsvis rige Sydengland, som bærer præg af at være englændernes ferieparadis og i sæson.
Det Irske Hav den 7. juli 2024
Natten til mandag lå vi ude i det Irske hav ca 100 meter dybt og sejlede for motor i vindstille vejr. 5,5 knob. Pludselig lød der et brag og en skuren langs siden af båden. Et eller andet usynligt skrammel lå og flød i vandet. Jeg gav et skrig og fantaserede straks en spækhugger. Det tog timer før jeg kunne strække en arm helt ud til søgelænderet. Lilian hørte intet og sov videre.
Senere kom en flok delfiner og kastede sig rundt foran båden og dykkede ind under. De blev ved i tre kvarter også et par marsvin deltog i festen. Jeg var betydelig mere reserveret, omend jeg måtte tø op i løbet af seancen, de fantastisk flotte.
Lilian tog over kl 0430 og stornød disse angreb fra to forskellige flokke, men hun havde jo heller ikke samme baggrundsviden som jeg.
Den 7. juli 2024
LandsEnd passeres super heldigt medstrøm vestgående hjalp os ud til spidsen og så vendte strømmen og blev østgående, den tog os med nordpå fra spidsen.
Alt i alt meget med strøm på turen fra Falmouth til Arklow i Irland.
Startede med vestenvind og krydsede ud til LandsEnd - medstrøm - og så nordpå.
Et par fotos fra Falmouth. Ude ved borgen er der kanonstillinger fra anden verdenskrig, men det er ikke historie det her, de kanoner er ikke fra anden verdenskrig som bygningen. Inde i byen Penryn er man påvirket af tidevandet, om tre timer flyder alle bådene igen.
Falmouth den 4. Juni 2024
Lilian så, at der var kommet en nordmand ind i havnen, så vi gik over til Vito 4 og spurgte om ikke en nordmand skulle give en øl. Det blev en god øl og rigtig dejlig snak om løst og fast.
Dejlig aften efter en lang "sund" gåtur 5 km og retur for at finde et stykke værktøj, man kan mangle til terapi med en hel uge I samme havn.
Bringer mig på tanken om, at vi mødte en flok delfiner for en uge siden. På vej hen til Darth River. En flok, der sprang i vandoverfladen, formentlig i begejstring over en fiskestime. To af deltagerne forvildede sig hen og fulgte Gaia, så vi havde den fulde fornøjelse af at se på dem langs båden og springende ved stævnen.
På Vito havde de i et tilsvarende øjeblik formået, at filme dyrene.
Flot film.
Falmouth den 2. Juli 2014
Det lykkedes ikke at komme afsted, så nu ligger vi en dødssyg turisthavn og venter på det næste vindue. Håber det lykkes at sejle herra op til weekenden.
Planlægning aften den 30. Juni 2024
Nordenvind i det sydlige Irske Hav fortsætter også mandag og det meste af tirsdag. Vender til vest tirsdag aften.
Vejrudsigter bliver mere vedholdende uændrede og vel også rimelig sikre med få dages varsel.
Tidevandet tirsdag sidst på dagen er vestligt og løber ligesom væk til alle sider fra Lands End, men der er et nordgående idvande tæt på kysten. Så medstrøm langs sydsiden af Lands End og idvande ved vestsiden før strømmen generelt bliver nordgående nogle timer.
Det giver en positiv optimistisk plan om at starte fra Falmouth ved middagstid og sejle vestpå, for at være ved Lands End sidst på dagen og komme rundt i medstrøm samtidig med at vinden ændrer sig fra nord til vest.
Så må vestenvinden gerne fortsætte det næste døgn med 170 mil til Arklow i Irland.
Lilian må huske at udklarere fra England, så kan vi glæde os til oplevelsen ved at komme hjem til EU.
Fowey 30. juni 2024
Igen ligger vi fortøjet ved en bøje her i floden. Lilian mener, at prisen på det her sted er 2,5 Pund pr. meter (32 Pund). Det er da i det mindste bedre end Plymouth Havn, hvor vi gav 57 Pund omend det var incl. strøm og pragtfulde badeværelser.
Nydelige omgivelserog i ly for blæst og bølger.
Studland Bay 24. juni 2024
10 pund for at ligge ved en bøje en nat. Afgang tidligt om mogenen med besøg af et par hvaler.
Weymouth 25. 2024
Vi går for motor i mnagel af vind.
Militær skydeområder er afmærket i søkortet. Men hvordan ved man, om de skydder. Syv mil Øst for militærhavnen Portland er der pludselig to meget hurtiggående både, som helt klart sigter på at komme tæt på os. På AIS kam jeg se det er Navy og vi får en snak over rælingen, da de kommer tæt på. Soldaten forklarede at vi med lidt højere hastighed kunne gå direkte mod Weymouth uden problemer, og være væk før de skyder. Lilian tog imod inspirationen og fandt en meget hyggelig havn i det gamle Weymouth frem for marinaen i det mere øde Portland.
Bryllupsdag efter 36 år. Pragtfuld dag og aften på meget autentisk fransk restaurant.
Dartmouth 26. - 28. juni 2024
Indsejling til floden Dart. Vi blev modtaget af en flok delfiner.
Plymouth den 29. juni 2024
Gik byen rundt, men fandt aldrig destilleriet.
Indsejlingen til River Dart den 26. juni 2024
Dartmouth 26. - 28. juni 2024
Lilian holdt lav profil efter en dejlig forret med østers. Dte tog et par dage, mens jeg fik styr på tre regnskaber før fristen den 1. juli.
Opholdet ved en ponton uden adgang til land.
Portsmouth 13. Til 24. Juni 2024
Her bliver en feriepause, mere end planlagt, men planer er til for at ændres.
Elendigt sejlervejr i Portsmouth dagene fredag og lørdag reducerede interessen for at sejle lokalt sammen med Maria og Alex, det ændrede de ved en modinvitation til at se det pragtfulde hus i London og to hyggelige døgn sammen.
Tusind tak for dejlige dage og rundvisninger i London.
Vi var selvfølgelig inde og mærke døgnet skifte på linjen mellem kl 24 og 00 GMT sammen med Alex og Maria på billedet.
Vi ligger i Haslar Marina. Afdelingen for gæster er under massiv kameraovervågning, så vi er i rimelig ro med at efterlade Gaia og tage på tur. Hele lystbådehavnen er indhegnet. Elektriske låger, igen massiv overvågning, styres fra havnekontoret 24/7. Så uanset hvornår du kommer hjem fra byen, så ringer man på og fortæller, hvilken båd man hører til på. Kommer man fra havnen og i land er det egenbetjening. Flotte faciliteter og 400 DDK pr. døgn. 7. er gratis.
Tusinf tak til familien Garrett som vi besøgte i deres hus på Isle of Wight.
Christian, (Carsten), Marcus, Sarah og Peter.
Fiskemarked i Portsmouth.
Der er små færger overalt også på Isle of Wight
Hoovercraft er en lokal opfindelse. Pragtfuld at tage stranden med uanset tidevand.
Vestas vingefabrik til offshore og udviklingsafdeling.
Ankom til Portsmouth 1630 i hård vind. 13. Juni 2024
Vi var fremme før regn og kuling, det var ligesom meningen med at stå op kl 0400.
Vinden lige i nakken, så for at holde sejlene i arbejde holdt vi en kurs med lidt skæring og bommede to gange undervejs.
30 grader app vind, det er ca 50 grader til den relle vind og dermed næsten som med kryds i bidevind.
Telt på og tidlig aftensmad.
En time efter bankede det på. Tre toldere med redningsveste og håndjern i bæltet. Mes de skrev data fra skibsbygger og passene snakkede vi om Skotland, Nordirland og båden. De skulle have planen for hele vores færd.
Lidt underligt, når Lilian i går havde indsent den elektroniske anmeldelse med alle oplysninger. Men de er jo også kommet ud af EU, så nu står det frit at indføre noget mere administration.
Fra Dieppe til Le Havre den 7. juni og videre til Cherbourg den 11. juni
Såvel turen til Le Havre som til Cherbourg var pragtfulde sejladser bidevind med god vind og de nye udfordringer med strømmen, den er kraftig og forstyrrende, så vi fik mange ekstra ben på vejen for at holde os fri af grunde og ikke mindst de mange kirkegårde. Et væld af vrag langs kysten. Formentlig mængder af allierede krigsskibe, der blev sænket under forsøget på at komme i land i Normandiet under anden verdenskrig.
Kysten på vej til Le Havre var flot præget af høje skrænter som Møns klint. Stille underlagt tidens tand og erodering. Enkelte flotte søjler af en art som ikke bliver eroderet af havet og blot står tilbage som en ensom obelisk.
Det område vil jeg gerne se fra landsiden engang, det inviterer voldsomt med små samlinger huse i de lejlighedsvise områder hvor skrænten ikke eksisterer og landskabet er en halv kilometer bred skråning ned til vandet pyntet med huse som en lille landsby ned til stranden.
Næste pynt, som det sidste af Normandiet før Bretagne er helt anderledes flad og ligner en jysk kyststrækning.
Nu har vi set tre meget forskellige byer i Frankrig.
Calais som en slidt by genopbygget og lidt forsømt udkant. Enkelte ældre bygninger, der har overlevet krigen.
Jieppe som meget flot med historiske minder og vild attraktiv turist by.
Le Havre der er en lille storby med mondæn promenade og god aktivitet, også et godt liv på havnen aktiv sejlerskole.
Ganske det samme i Cherbourg.
Tidevandet fylder meget i hverdagen og oplevelsen for os turister.
Det er sikkert en hel naturlig hverdag på rygmargen for de lokale, men vi oplever et skifte på 7 meter som en voldsom udfordring.
Det er den samme hændelse, som de der næste fire gange i døgnet etablere den voldsomme strøm på havet havet, hvor vi sejler, enten er imod eller med.
I morgen seljer vi på tværs af Den engelske Kanal, og det vil sige at strømmen er på tvers en gang fra styrbor nogle timer og en tilsvarende periode fra bagbord. Den sejllads er efter kompas kurs 19 og uden korrektion for strøm, så passerer vi østsidne af Isle of Wight ca. ti timer efter vi forlod Cherbourg.
Vi har bestilt plads i havnen Haslar Marina ved Portsmouth i ti dage, så der bliver en pause.
Der er regnvejr i området v Isle of Wight kl 16 og kuling kl 18, så vi står op kl 04 og sejler straks kl 0430 ud fra Cherbourg.
Hvad er et skib uden egen sejlmager.
Klokken 03 står strømmen stille udenfor Calais og der efter sydgående i 5 timer. Vinden falder fra 12 til 5 mellem 02 og 03. Broen ind til marinaen åbnes 0245. Lilian måtte dog kalde PortControl på kanal 17 kl 0258 for at sikre sig, at der nu også blev åbnet. Hun fik svaret jeg ringer straks til brovagten. Det virkede.
For at holde vinkel til vinden måtte Lilian vedholdende dreje mere og mere mod styrbord, så kl 12 skiftede vi til motor med en kurs næsten parallel med kysten i stedet for ind mod kyst og havn. Vinden lagde sig og vi tog 5 timer i ensomhed for motor ind til Dieppe.
1420 ligger Carsten på fordækket i underbukser og redningsvest. Lilian sidder i cockpittet med sin tablet og ser pludselig et meget formelt udseenede skib uden AIS nærme sig med god fart.
Her tre timer fra Dieppe kom franske CoastGuard forbi og kaldte Gaia på kanal 16. De fik oplyst hvor mange vi er ombord og hvilke havne vi sejlede mellem. Please stay on chanal 10. Og lidt senere fik ønske om god rejse og bedt om at gå tilbage til kanal 16.
I pausen har de garanteret lige clearet vore oplysninger med havnen i Calais.
Calais
Vi fortsætter indkøb i Frankrig
Langt lavere priser på mad, øl og vin.
Calais er lidt forladt og slidt, lidt i stil med Korsør.
Lilian kalder det Tundeleffekten.
Men her er stadig en hel del færgetrafik.
DFDS færger er her mange af.
Der er ca 6 meter til forskel på vandstanden i løbet af dagen. Den topper eller bunder ca hver 7. time.
I marinaen er vi lukket inde af en vejbro. Men også af en enkelt sluseport, som de lukker når vandstanden i marina kommer ned på 3 meter, så er der ca. 6 timer til man kan få den åbnet igen.
ZeeBrugge til Calais
Vi holder øje med vejret DMI her i ZeeBrugge venter i dage med kraftig søndenvind på et varsel om sydgående strøm og vind fra nordvest.
2. Juni kl 10 3 timer før strømmen vender og vinden er faldet fra 12 -14, nu er den bare 10 meter i sekundet.
Lilian sætter storsejlet mens jeg styrer gennem havnen. Så vi er godt sejlende da vi passerer molen og holder fint 9 knob på storen alene og flytter os over grunden med 6 på grund af modstrømmen. X50 går lidt tættere på land og kommer på højde med os efter et par timer. De bærer både rebet storsejl og fog, så vi sætter foggen for at holde jævnbyrdig fart. Det gik stærkt da strømmen vendte.
X50 har rullebom og må ligge med stævnen mod vinden i lang tid for at strye storsejlet. Identisk med det vi kasserede for nogle år siden. Vi åbner bare faldet og så er sejlet ned i Laisydjack. Sikkerhedsmæssigt langt den bedste løsning.
Da vi tidlig søndag morgen for en uges tid siden kørte (sejle for motor) ud af den ret brede kanal fra Amsterdam, Carsten styrede midt i kanalen fuldstændig tomt og ensomt, så fik vi besøg af en havnepatrulje.
Det er passe irriterende, når folk sigter mod en I deres både. Vi kan med AISsystrmet se egen og andre skibes kurs med en ti minutter linje.
Jeg skifter høfligt kurs alene for at se, idioten også ændrer kurs og forfølger os.
Nå de lagde sig 5 meter ved siden af os og en ung mand på dækker gjorde det begribeligt, at vi skule stoppe. Det blev til 5 minutter voksen skældud, for man holder sig i styrbord side af kanalen og har kanal 3 åben på VHF. Jeg var selvfølgelig ydmyg og slap for en bøde.
foto
Lilian viser seværdigheder i Dieppe
Der må være millig strøm i Dieppe.
Borgen i Dieppe
Lilian ved det andet bassin i havnen.
Billedet med både på bunden af havnen har vi set mange gange, og nu også her. Der er ca 6 meter til forskel på vandstanden i løbet af dagen. Den topper eller bunder ca hver 7. time.
1. juni 2024
I dårligt vejr - modvind eller over 10 meter i sekundet - er motivationen for at forlade havnen reduceret.
De her dage er vindretningen rigtig fin fra nord, men et stykke over 14 m/sek.
Så må man jo se på skabet i land.
SeeBrugge er hurtigt overstået, her er intet.
Fem mil længere sydpå ligger Blankenberg, som er helt anderledes udrustet.
Oplevelse er af ret forskellig karakter. Nu hvor de nordjyske beholdninger er sluppet op, så er den lokale købmand en nødvendig mulighed.
I Danmark klager folk over priserne på fødevarer, men i Holland og Belgien er prisen for madvarer ca. 20 pct. højere end i Danmark.
På havnen i Blankenberge - med tog - fandt vi en lille købmand lige som Bazar og købte friske skiver lammekølle 600 gram for 10 Euro.
Så i aften er der plaster på såret efter vores linsegryde i går.
:-) I Danmark betaler man for lidt for maden i forhold til den indsats, der er ved at fremstille en liter mælk, kartoffel eller gris.
Åbenbart nationalretten muslinger m pomfritter.
Tidevandet er kompenseret med flydebroer. Der vokser østers på spunsvæggen i havnen - god appetit. Jeg tænkte på dem oppe ved fiskehandleren og købte noget andet.
Gaia har en dejlig motor
De første dage af rejsen var udfordret med svag vind og gamle dønninger, det klarer vi med en god motor. Nyeligt gennem puslet hos Hals Motorværksted.
Gaja på 7 ton bruger 2 liter diesel i timen med 6 knob. Det er ca 5 kilometer pr. liter.
Min bil på 2 ton bruger 1 liter for 17 kilometer.
Konklusionen må være at energien for at flytte et ton en vandret distance på 35 km er ca 1 liter diesel.
Torsdag den 30. maj med god vind og god fart fra Den Haag til ZeeBrugge. Ofte 8 knob gennem vandet, men en modstrøm på op til 3 knob er påfaldende meget mere udbredt end medstrøm, der i øvrigt aldrig kom over 2 knob.
Vi fulgtes med en del både hyggelig sejllads og særlidt kunne man følge en enkelt, som vi så både fra stævnen til sidt også hæk. En X 50, så er det ikke et nederlag. at den paserer.
Vi opholder os længe i Den Haag. Fra søndag til torsdag morgen. Fire dage med modvind for os, som vil mod sydvest til Zeebrugge eller Callais.
Til gengæld er der god tid til, at vi respekt for Freds Paladset med den Internationale Domstol.
Vi er også løbet tør for oste fra Thise. Det sidste Jens Langkniv forsvandt i går.
Så nu er den lokal.
Fin by at spise i, men vi tømte også egen beholdninger.
Købte frisk lokal asparges til en mørbrad fra engen ved Ringkøbing fjord og "ris" fra Livø.
22. til 25. maj 2024
Amsterdam Marina er anbefalelseværdig med gode faciliteter og gratis færge til hovedbanegården midt i Amsterdam gamle by.
En forretning med malede ænder.
Et marked med de flotteste mosaik-beklædte væge og loft.
20. til 22. maj 2024
En god nat i Brunsbuttel og en god times cirklen før der blev agang til slusen, som hævede os 20 centimeter for at komme ud i Elben klokken ca. 1130.
Skibsrådet vedtog at gå direkte til Amsterdam med en flot indsats fra alle i store gamle dønninger fra nord, bragt mod vest i østenvind og med motor .. meget motor. Skiftende vagter, afbrudt søvn, dønninger, søsyge, tilfældig mad og en del tordenvejr og masser af regne de sidste fire timer for at ankomme kl 01 onsdag i havnen IJmuider Døren til Amsterdam.
10 sømil industrihavn før man er i byen.
19. maj 2024
Gennem Nord Ost See Kanal. Dejlig natur med tæt bevoksede diger på begge sider. Få begivenheder om end en enkelt gondol færge overraskede.
18. maj 2024
Afgang fra Korsør for Jonathan, Lilian og Carsten med god vind og senere motor til Strande Marina for en kort nat.
10. maj 2024
Astrid på 2 har sine forældre med og lærer at sejle med redningsvest og gå på grillbar på Omø.
Vi sov alle fem på båden.
3. maj 2024
1700 fra Hals og 1300 i Korsør. Effektiv transportsejllads. 2 gange 3 timer for sejl, resten vindstille for motor.
Havnemesteren havde meget venligt reserveret plads 440 til os.
27. april 2024
Afgang 05:45 fra Løgstør, brovagten ved Aggersund holdt venligt åben 5 minutter efter tid (06:15) og brovagten Togbrogen åbnede venligt 10:55 så vi kunne nå Limfjordsbroen 11:00. Sejlads uden ventetid.
Sejlladsen 2024 startede sent. Gaia blev søsat den 18. marts og vi kom afsted den 27. marts fra Løgstør til Hals 6,5 time. Meget for motor, der netor sidste efterår fik den store tur ved besøg på Hals Motorværksted. Pudslet i aller ender og kanter er maskinen rigtig i form til nogle kanaler her sommer 2024
Det må så være starten på 2.600 NM i 2024.
Nedenfor et foto af det ælste slusemester hus ved Götakanlen.
Det første hus som slusemesterbolig ved Gøtakanalen
Løgstør Kanalhavn
Opret din egen hjemmeside med Webador