Sommer 2026 sejllads med Gaia langs kysten Tyskland, Nederland, Belgien, Frankrig og Spanien. En tur langs kysten af Biscayen. Man kan følge med eks. ved APP: MarineTraffic. Søg efter GAIA eller skriv MMSI nummeret 219022463
H
Vi er i Cherbourg nogle dage. Kom ind lørdag, og sejler ikke før fredag.
I Le Havre har de en god forretning med bådudstyr, så vi kunne købe en ny computer til styremaskinen. det tog en dag at skifte de tre installationer.
Følgeskab på vej hen over bugten til Cherbourg.
Flotte klinter på vej til Le Havre.
der skiftes gæsteflag
Hvad er det for et flag! Det skulle da være Dansk.
Grænseoverskridende lige før Dunkerque
Boulogne-Sur-Mer
Fra klokken 1250 til 1900 sejlede vi med rigtig god medstrøm, op til 2,5 knob. Fra Dunkerque til fiskerbådene Boulogne Sur Mer. I morgen 0330 starter vi mod Le Havre, eller et stop lidt tidligere.
20:15 i Blankenberge, næste 15 timer, men nu er vi næsten i Frankrig. Det sidste i morgen.
Amsterdam klokken 15:00.
Ligger kun en nat i Amsterdam, og går videre ud til Ijmuiden, som er havn lige ud til havet.
Fra Ijmuiden kl 05:30 og videre til Blankenberge i Belgien. Fremme 20:15.
Amsterdam kl 15
Kl 1720. Det tog 11 timer med meget modstrøm og en sluser vi skulle vente på. Nu er vi en meter lavere end havet ved lavvande. På vej til Amsterdam.
Ti lappedykkerreder på vejen op til havnekontoret i Enkhuizen.
Ebkhuizen i dag og videre til Amsterdam i morgen.
Så har vi været i området det nordvestlige Holland, der er en stor indsø som Limfjorden og vadehavet. Der er mellem nul og fire meter dybt ved lavvande og to meter dybere ved højvande. Vandet skiftes ud gennem fire naturlige mellemrum mellem de omkranser øer. Det må betyde, at over halvdelen af områdets vand udskiftes to gange i døgnet.
Fortsat søndenvind og for meget ude på havet. Vi sejler fra Vlieland og finder ud af at autopiloten, vores styremaskine ikke virker. Sejler for motor ind i landet i den kæmpe indsø, gennem slusen ved Kornwerderzand og videre til Enkhuizen.
kræver sin styrmand at ramme den smalle indsejling med irriterende tværgående strømvirvel
gennem den smalle kanal til havnen
De her både er heldigvis restaureret med installation af store dieselmotorer.
Der er kæmpe træf af historiske fantastiske lokale både Kuf, meget fladbundet og et sværd på siden, den trækkes ned i vandet for at grive sideværts modstand som en køl.
En enkelt kuf kom ikke frem, den gik på grund på stranden.
Besætningen gik i land, de når nok frem til havnen før festen starter.
Otte timer med vinden foran for tværs og dermed et skråt gulv.
Overalt i Gaia er der håndliste (ved gardinet) at holde fast i når man færdes rundt.
Fra Cuxhaven søndag morgen kl 0300
I Vlieland havn mandag morgen kl 0500
Vi havde dejlig medstrøm fra Cuxhaven som planlagt, men mødte 2 knob modstrøm hele vejen ind til havnen på østsiden af øen.
Graver de måske sokkel til en vindmølle?
Her er i alt fald vinger til møller.
Vinger til fire møller.
Planen holdt. Vi sejlede afsted kl 0630 og anløb Cuxhaven kl 1615 i et vældigt blæsevejr.
Regn straks vi havde fortøjet, så teltet kom på med det samme.
Den 14. maj kl. 1600 ... plan:
Op i morgen fredag kl 06 afgang fra Rendsburg kl 0630 Brusnsbuttel sluse mellem 12 og 14 og medstrøm tidevandet til Cuxhaven ca 1600 ... tanke biofri diesel og finde en god plads til en kuling fra vest.
Søndag den 17. Maj afgang fra Cuxhaven ca. 0600 og 150 mil mod vest til Vlieland havn før kl 1100.
Derefter usikkert en del dage.
Brusnsbüttel kanal 13
Svævefærge hænger under togbro.
En af dem tisser med to stråler. Det er en lille rest af kanalen til Ejderen, så alderen taget i betragtning må det være dansk kunst og entreprenørskab.
Vi ligger mellem en svensker motorbåd og en sejlbåd fra Finland.
Planer Uge 20
Den 13. Maj Korsør til Marstal
Den 14. Maj Große Nordschleuse
Rendsburg
Den 16. Maj Cuxhaven
Den 17. Maj Helgoland
Notat den 14. Maj, at vejrudsigt er ændret til hård vestenvind de kommende dage, så afgang fra Cuxhaven er udsat. Uheldig ændring I vejrlig, vi havde satset på østenvind og nordlig vind her sidst på ugen, men nu er varslet vestenvind op til kuling. Vi skal sejle mere end et døgn mod vest, så det er pt udsat.
Indtil videre ændret til den 10. Kl 1800 under sejl fra Korsør... kl 0030 meget mørkt overskyet måneløst for anker øst for Langeland. To timer senere er der vind igen og vi fortsætter mod syd... lægger til ved Holtenauer, men får straks adgang til Große Nordschleuse efter opkald på kanal 12: I må gå ind når de to coastere er fortøjet forsvarligt, gør fast helt fremme i slusen og pas på skruevand fra coasterne.
Kl 1300 fortøjet i Rendsburg Marina med tanken om at i 1863 var det her en del af Danmark, men man kan se på mindesmærker i byen, at der var en det oprør mod dette "tilhørsforhold", den danske konge havde dog for vane at hovedklippe oprørsleder, som der ved fik status af martyr.
Havet i bugten er flere kilometer dybt, og ganske kort før kysten løfter havbunden sig op til få hundrede meters dybde. Den modstand mod bevægelserne i havet hele vejen fra Canada og Nordamerika giver et meget uroligt hav i Bay of Biscayen.
1
2
3
4
Opret din egen hjemmeside med Webador