Gaia er jordens gudinde og Moder Jord som Gaia, der har skabt os og alt andet liv.
Luna er månedgudinden.
Så i vores sammenhæng er Gaia skibet og Luna dingy. Vi passer på dem, og de passer på os.
Gaia er bygget i Skærbæk i 2006 og er 12,6 meter lang og 3,37 meter bred, mens dybgangen er 2,1 meter og har en blykøl på 2,7 ton.
Volvo Penta med 39 hk.
Sloop rigget med storsejl på 42,4 m2 sammen med 110 % jib på 35 m2 og gennakker 93 m2.
Kaldesignal: XPE8709 MMSI 219022463
Solceller 470 Watt som på et rigtig godt øjeblik vil levere op til 20 amp/t 12 Volt på vore breddegrader. Den bedste sommerdag lader vi 200 amp. hvilket svarer til et døgns forbrug under sejl med selvstyrer.
Targabøjlen sidder fremme med hægstag midt i. Placeringen er valgt for at have den at gribe for sikkerhed og for at holde alt udstyr inde på bådens område. Derved er det fortsat fribors og lønning, der tager mod knubs fra en fortøjningspæl eller hvad, der måtte komme i karambolage.
Luna er 2,6 meter lang og 1,5 meter bred med en 6 hk benzinmotor.
Om elinstallationer og -forsyning se nedenfor.
VI har en egen forsyning af strøm. Nogle dage for lidt andre dage for meget. Alt er 12 V.
Solceller 470 Watt som typisk producerer den halve effekt når det går godt.
Bådmotoren har en 115 Amp generator.
Der er mulighed for at tilslutte landstrøm og lader 12 V 20 Amp.
Installationen er i tre selvstændige kredse, som mere eller mindre kan kobles sammen manuelt.
Motoren har sit eget helt afsondret 80 Amp batteri, der lades af generator og alene har funktionen at starte motoren.
Al forbrug til navigation, selvstyrer, elspil, pumper, lys lanterner og velfærd er samlet i en forbrugkreds.
Ankerspil 1.100 W er en forbrugkreds med meget tykke kabler til reservebatteriet.
Reservebatteri er 100 Amp litium placeret tæt på ankerspil.
Af hensyn til brandfare jfr. kabeltykkelse bør reservebatteri kun oplades med solceller eller 230 V lader.
Det primære forbrugsbatteri er 2 gange 200 Amp litium placeret tæt på 230 V lader og tæt på inverter med kapacitet op til 1.200 W 230 V.
Inverteren er koblet direkte på bådens oprindelige sikringsboks og samlede 230 V system.
Systemet med 230 V omfatter vandvarmer og stikkontakter i båden og dermed adgang til en induktion elkogeplade.
Opret din egen hjemmeside med Webador